Sesi Persekolahan Tahun 1990-1995 | Pengedar Vivix Shaklee, Pengedar Shaklee Kuala Lumpur

11 January 2015

// // 4 comments

Sesi Persekolahan Tahun 1990-1995

Assalamualaikum...Esok sesi persekolahan akan bermula untuk tahun 2015. Sibuk betul ibu bapa menyiapkan urusan anak-anak nak masuk sekolah.



Ibu bapa dan anak-anak mesti excited time awal-awal sesi persekolahan. Teringat time saya sekolah dulu, darjah 1, saya tak masuk tadika, tak tahu kenapa. Tapi mak saya sibuk ajar saya a, b, c..



Persiapan sendiri-sendiri, perasaan saya time mule-mule masuk sekolah, rasa cam asing, pastu asik cam ngantuk je, tak tau apsal. Jelas lagi dalam ingatan cikgu kelas puji saya sebab rajin usaha pasal saye siapkan kerja kot...ntah tapi memang jelas nama saya disebut dalam kelas :).



Waktu zaman tu kami sume free hair dan pakai skirt, ceh malu jugak bile piki balik. Takpela kecik lagi huhu...



Zaman kanak-kanak saya kami memang aktif bermain macam-macam permainan, time darjah 2, saye sekolah petang, sebelum masuk kelas tu confirm la peluh sebab main macam-macam.



Lompat getah memang saya champion, sume pun nak geng saya kikiki...Lepas balik sekolah sementara tunggu van datang amik, main teng-tengla, main getah lagi, main galah panjang (sampai sekolah menengah pun main lagi), main ape lai yek tak ingat pulak. Tapi seronoknyela tak tau nak ungkap camne.



Rumah kami dulu takde elektrik, pakai generator je, saya ingat lagi teman akak saye buat homework gune pelita, Alhamdulillah bile saya masuk darjah 1 dah ade elektrik. Excited betul bile balik sekolah dengan abang, tengok rumah terang...



Kami penduduk asal Sungai Besi, dari kecik duk sini, pindah-pindah pun Sungai Besi jugak. Waktu saya darjah 1 saya ingat kami tinggal di Kampung Sri Perantau, sebab apa name tu mungkin yang menghuni kampung tu memang banyak perantau kot..entahla



Tapi yang pasti jalan nak masuk kampung tu dari highway , kita akan lalu dulu penempatan Vietnam. Dalam bas sekolah bile lalu je penempatan tu menjerit-jerit diorang, budak-budak dalam bas pun menjerit same.



Kenape menjerit sampai sekarang saya tak pasti, tapi banyak yang saya dengar dari mulut kawan-kawan, diorang nampak orang-orang Vietnam mandi ramai-ramai, tak pakai baju, lelaki biasale tak pakai baju, so itu pasal kot meroyan budak-budak dalam bas tu



Jeritan yang akan kedengaran dari bas jugak bile lagu best-best berkumandang dari radio



Yang famous time tu kumpulan Exist, lagu Oh Ibu tu dah macam berhantu, 1 bas nyanyi, karaoke sekali ngan Mamat Exist tu, saya pun tak ketinggalan cume takdela sampai jerit huuuu...



Waktu sekolah dulu, saye ni pemalu, saya suke persembahan pentas, ade keinginan nak join. Tapi rase malu ni menghentikan langkah saya, kalo tak entah jadi ape saye ni, silap-silap time mule-mule ade realiti show saya akan join skali uji bakat..haha..



Kakak saya dulu selalu komplen kate saye ni selebet, memang betul pun mane ade nak gosok-gosok baju ni pegi sekolah. Dari kecik memang kami berdikari sume buat sendiri, memandangkan saye ni malas, so selalula kene bebel ngan kakak saye.



Bile masuk darjah 4 segala-galanya berubah. Saya jadi pengemas sangat, nak duduk bersila pun saya tak suke sebab nanti baju kedut. Semua ni sebab saya terpengaruh dengan cikgu saya, cikgu Sepian, cikgu Sepian ni mat semat dan sangat pembersih, hensem pulak tu.



Dia siap share dengan kami cara dia jaga kulit, iaitu dengan letak lendir lidah buaya kat muka. Ade sekali tu time loceng dah berbunyi sebelum masuk kelas kami berhimpun dulu, sambil jalan tu saya leka tengok pagar kat taman permainan taska dah cat baru, punye leka sampai terlanggar tiang. Cikgu Sepian cakap camni  'jalan tido'



hahaha...lawak-lawak..malu pun ye.


Ohh terima kasih tak terhingga kat cikgu, Allah je yang layak balas jase cikgu.



Waktu sekolah rendah saya tak pernah masuk sekolah agama, tak taula apsal. Kami adik beradik sume camtu, belajar mengaji Al-Quran secara formal pun mak yang ajar kat umah...tapi bile masuk sekolah menengah, saya masuk kelas aliran agama, belajar bahasa Arab. Ha camne tu?



Darjah 6 ade UPSR, saya mula serius study tapi paling best sebab saya belajar tusyen dengan cikgu yang sangat berpengalaman mengajar tusyen. Disebabkan cara die mengajar yang buat kite jelas dan faham, tibe-tibe saya jadi pandai subject matematik. Sebelum tu memang azab blaja math



Saya jadi terlebih rajin buat latihan, soalan susah-susah pun saye leh jawab. Time exam 1st semester mak, ayah, adik beradik, kawan-kawan, cikgu sume terkejut dengan result saye. Saya sendiri pun terkejut.



Alhamdulillah result UPSR saya mampu buat mak bapak saya bangga dengan saya. Mule-mule ayah saya register saya masuk Sekolah Menengah Sungai Besi, tetapi dengan result saya tu buat ayah saya usahakan saya masuk sekolah lain.


Ini semua rencana yang Allah aturkan, kita sedang meniti setiap satu peristiwa yang Allah tetapkan dari azali lagi. Rezeki dari Allah, saya masuk Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan 3, Bandar Baru Bangi.



Disekolah ni saya kenal dengan komuniti yang baru, yang agak asing bagi saya.



Cerita sekolah menengah lain kali sambung k, dah jauh dah naik mesin mase doraemon pegi tahun 1990-1995.



Apa yang kita lalui, dengan siapa kita bergaul, ilmu yang kite dapat, itulah antara faktor besar yang membentuk apa adanya diri kita sekarang.












4 comments:

  1. Hihi lompat getah LM pun suka. Time main siap bawak adik sekali. Sebelah dukung adik sebelah pegang.. Sbb nk main gak walau kena jaga adik. Gilir2 ngan kwn klu dh smpi turn

    Takut baju kedut.. Hehe dulu naik bas smpi xmo duduk sbb syg baju punya pasal

    ReplyDelete
  2. seronok ingat time kecik-kecik dulu...time kasih ye sudi bace entri ni dan komen disini :)

    ReplyDelete
  3. syok kenangan masa kecik kan. saya pulak xrajin main2 kat luar mcm tu sebab mama tak bg blk rumah lmbt

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen <3

Cari Artikel